RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
Temat Szkolenia:
Szkolenie specjalistyczne dla osób bezpośrednio nadzorujących osoby stosujące środki kontroli w zakresie ochrony wg pkt 11.2.4 rozp. 1998/2015 oraz §2 pkt 5 lit. a KPS
Podmiot organizujący szkolenie:
Safety&Security Training&Consulting
Cel Szkolenia:
- Przygotowanie osób bezpośrednio nadzorujących osoby stosujące środki kontroli w zakresie ochrony w podmiotach prowadzących działalność lotniczą do pełnienia funkcji przełożonych oraz zapoznanie ich z wiedzą teoretyczną i praktyczną w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego wynikającą z przepisów UE
- Zdobycie następujących kompetencji:
- znajomość odpowiednich wymogów prawnych i sposobów ich spełniania;
- znajomość zadań w zakresie nadzoru;
- znajomość wewnętrznej kontroli jakości;
- umiejętność odpowiedniego reagowania na przypadki wykrycia przedmiotów zabronionych;
- znajomość procedur reagowania w sytuacjach zagrożeń;
- umiejętność zapewniania doradztwa i szkolenia w trakcie pracy oraz motywowania innych pracowników;
oraz, jeżeli wymagają tego wyznaczone osobom zadania;
- znajomość sposobów zarządzania konfliktami; oraz
- znajomość możliwości i ograniczeń stosowanego sprzętu służącego do ochrony lub stosowanych metod kontroli bezpieczeństwa.
Kategorie osób, dla których szkolenie jest organizowane:
Szkolenie specjalistyczne dla osób bezpośrednio nadzorujących osoby stosujące środki kontroli w zakresie ochrony wg pkt 11.2.4 rozp. 1998/2015 oraz §2 pkt 5 lit. a KPS, podlegające akceptacji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w myśl postanowień pkt 11.2.1.3 rozp. 1998/2015 oraz §17 KPS, kierowane jest w szczególności do:
- osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień do bezpośredniego nadzorowania osób stosujących środki kontroli w zakresie ochrony w podmiotach prowadzących działalność lotniczą,
- osób bezpośrednio nadzorujących osoby stosujące środki kontroli w zakresie ochrony portu lotniczego (m.in. w zakresie kontroli dostępu w porcie lotniczym; w zakresie kontroli bezpieczeństwa osób, bagażu kabinowego, przewożonych przedmiotów i bagażu rejestrowanego, ładunku i poczty, poczty i materiałów przewoźnika lotniczego, zaopatrzenia portu lotniczego, itp.), zatrudnionych przez zarządzającego portem lotniczym,
- osób bezpośrednio nadzorujących osoby stosujące środki kontroli w zakresie ochrony przewoźnika lotniczego (m.in. w zakresie ochrony statków powietrznych, w zakresie przeszukiwania statków powietrznych, w zakresie ochrony poczty i materiałów przewoźnika lotniczego, itp.), zatrudnionych przez przewoźnika lotniczego,
- osób bezpośrednio nadzorujących osoby stosujące środki kontroli w zakresie ochrony ładunku i poczty, zatrudnionych w podmiotach wyznaczonych, jako zarejestrowani agenci, znani nadawcy i uznani nadawcy,
- osób bezpośrednio nadzorujących osoby stosujące środki kontroli w zakresie ochrony ładunku/poczty lotniczego/lotniczej, zatrudnionych przez przewoźnika drogowego biorących udział w przewożeniu ładunku lotniczego / poczty lotniczej (tj. w podmiotach prowadzących działalność transportową na podstawie Deklaracji zobowiązań przewoźnika),
- osób bezpośrednio nadzorujących osoby stosujące środki kontroli w zakresie ochrony wobec zaopatrzenia pokładowego, zatrudnionych w podmiotach wyznaczonych, jako zarejestrowani dostawcy lub znani dostawcy zaopatrzenia pokładowego,
- osób bezpośrednio nadzorujących osoby stosujące środki kontroli w zakresie ochrony wobec zaopatrzenia portu lotniczego, zatrudnionych w podmiotach wyznaczonych, jako znani dostawcy zaopatrzenia portu lotniczego,
- osób bezpośrednio nadzorujących osoby stosujące środki kontroli w zakresie ochrony ruchu lotniczego przed aktami bezprawnej ingerencji, zatrudnionych przez instytucję zapewniającą służby ruchu lotniczego,
- osób bezpośrednio nadzorujących osoby stosujące środki kontroli w zakresie ochrony bagażu rejestrowanego (m.in. procedury łączenia bagażu rejestrowanego z pasażerem, środki kontroli w zakresie ochrony bagażu rejestrowanego bez właściciela, itp.), zatrudnionych przez agenta obsługi naziemnej.
Ww. szkolenie, zgodnie z postanowieniami §13 ust.7 KPS przeprowadza się przed podjęciem pracy na danym stanowisku pracy.
Szkolenie to przeprowadza się w stosunku do osób, które przeszły pozytywnie sprawdzenie przeszłości zgodnie z postanowieniami §32 Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie Krajowego Programu ochrony Lotnictwa Cywilnego, przed przystąpieniem do wykonywania czynności związanych z zakresem odpowiedzialności osób bezpośrednio nadzorujących osoby stosujące środki kontroli w zakresie ochrony w danym podmiocie prowadzącym działalność lotniczą, z uwzględnieniem postanowień pkt 11.1.5 rozp. 1998/2015. Zgodnie z postanowieniami §13 ust.11 pkt 3 KPS, osoby, które uzyskały uprawnienie do wykonywania czynności określonych §13 ust. 1 pkt 6 KPS, w okresach co pięć lat, licząc od dnia ukończenia poprzedniego szkolenia, o którym mowa w §2 pkt 5 lit. a KPS, podlegają szkoleniu okresowemu.
Osoby, które nie zostały poddane szkoleniu okresowemu, o których mowa w §13 ust. 11 KPS, nie wykonują czynności z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego.
Czas trwania szkolenia:
380 minut (tj. 6 godzin i 20 minut). Czas trwania szkolenia uzależniony od kategorii osób podlegających szkoleniu. Jednostka lekcyjna wynosi 60 min. i jest oddzielona od następnych przerwą trwającą około 5/10 min.
Organizacja i liczebność grupy szkoleniowej:
Zajęcia zbiorowe/grupowe – max 15 osób
Formy prowadzenia szkolenia:
Zajęcia będą prowadzone w salach szkoleniowych w formie wykładów zgodnie z postanowieniami §18 i §20 KPS. Zajęcia będą koncentrowały się na wykształceniu i udoskonaleniu umiejętności i wiedzy z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego pozostającej w zakresie odpowiedzialności osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień do bezpośredniego nadzorowania osób stosujących środki kontroli w zakresie ochrony oraz osób bezpośrednio nadzorujących osoby stosujące środki kontroli w zakresie ochrony w podmiotach prowadzących działalność lotniczą. Do tego celu zostaną wykorzystane prezentacje multimedialne oraz analiza przypadków.
Sposób przeprowadzenia egzaminu kończącego szkolenie – forma zaliczenia zajęć:
Zaliczenie pisemne w formie testowej (test wielokrotnego wyboru) celem zrozumienia wszystkich tematów, o których mowa w szkoleniu, przed dopuszczeniem danej osoby do realizacji zadań z zakresu bezpośredniego nadzoru nad osobami stosującymi środki kontroli w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji.
Zgodnie z postanowieniami §30 ust.1 KPS, w celu zaliczenia szkolenia uczestnik powinien uzyskać minimalny wynik 70% możliwych do uzyskania punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi.
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
Temat Szkolenia:
Szkolenie specjalistyczne dla osób odpowiedzialnych za organizację ochrony lotnictwa cywilnego w podmiocie prowadzącym działalność lotniczą wg pkt 11.2.5 rozp. 1998/2015 oraz §2 pkt 5 lit. b KPS
Podmiot organizujący szkolenie:
Safety&Security Training&Consulting
Cel Szkolenia:
- Przygotowanie osób odpowiedzialnych za sprawy ochrony przedsiębiorstwa w podmiotach prowadzących lotniczą działalność gospodarczą do pełnienia funkcji kierownika ds. ochrony oraz zapoznanie ich z wiedzą teoretyczną i praktyczną w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego wynikającą z przepisów UE.
- Zdobycie następujących kompetencji:
- znajomość odpowiednich wymogów prawnych i sposobów ich spełniania;
- znajomość wewnętrznej, krajowej, unijnej i międzynarodowej kontroli jakości;
- umiejętność motywowania innych;
- znajomość możliwości i ograniczeń stosowanego sprzętu służącego do ochrony lub stosowanych metod kontroli bezpieczeństwa.
Kategorie osób, dla których szkolenie jest organizowane:
Szkolenie specjalistyczne dla osób odpowiedzialnych za organizację ochrony lotnictwa cywilnego w podmiocie prowadzącym działalność lotniczą wg pkt 11.2.5 rozp. 1998/2015 oraz §2 pkt 5 lit. b KPS, podlegające akceptacji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w myśl postanowień pkt 11.2.1.3 rozp. 1998/2015 oraz §17 KPS, kierowane jest w szczególności do:
- osób zatrudnionych przez zarządzającego portem lotniczym odpowiedzialnych za sprawy ochrony portu lotniczego oraz nadzór nad stosowanymi środkami kontroli w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji,
- osób zatrudnionych przez przewoźnika lotniczego odpowiedzialnych za sprawy ochrony przedsiębiorstwa oraz nadzór nad stosowanymi środkami kontroli w zakresie ochrony przewozów lotniczych przed aktami bezprawnej ingerencji,
- osób zatrudnionych w podmiotach wyznaczonych, jako zarejestrowani agenci, znani nadawcy i uznani nadawcy, odpowiedzialnych za sprawy ochrony przedsiębiorstwa oraz nadzór nad stosowanymi środkami kontroli w zakresie ochrony ładunku i poczty,
- osób zatrudnionych w podmiotach wyznaczonych, jako zarejestrowani dostawcy lub znani dostawcy zaopatrzenia pokładowego, odpowiedzialnych za sprawy ochrony przedsiębiorstwa oraz nadzór nad stosowanymi środkami kontroli w zakresie ochrony wobec zaopatrzenia pokładowego,
- osób zatrudnionych w podmiotach wyznaczonych, jako znani dostawcy zaopatrzenia portu lotniczego, odpowiedzialnych za sprawy ochrony przedsiębiorstwa oraz nadzór nad stosowanymi środkami kontroli w zakresie ochrony wobec zaopatrzenia portu lotniczego,
- osób zatrudnionych przez instytucję zapewniającą służby ruchu lotniczego, odpowiedzialnych za sprawy ochrony przedsiębiorstwa oraz nadzór nad stosowanymi środkami kontroli w zakresie ochrony ruchu lotniczego przed aktami bezprawnej ingerencji.
Ww. szkolenie, zgodnie z postanowieniami §13 ust.8 KPS przeprowadza się przed podjęciem pracy na danym stanowisku pracy.
Szkolenie to przeprowadza się w stosunku do osób, które przeszły pozytywnie sprawdzenie przeszłości zgodnie z postanowieniami §32 Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie Krajowego Programu ochrony Lotnictwa Cywilnego, przed przystąpieniem do wykonywania czynności związanych z zakresem odpowiedzialności osób odpowiedzialnych za organizację ochrony lotnictwa cywilnego w podmiocie prowadzącym działalność lotniczą, z uwzględnieniem postanowień pkt 11.1.5 rozp. 1998/2015. Zgodnie z postanowieniami §13 ust.11 pkt 4 KPS, osoby, które uzyskały uprawnienie do wykonywania czynności określonych §13 ust. 1 pkt 7 KPS, w okresach co pięć lat, licząc od dnia ukończenia poprzedniego szkolenia, o którym mowa w §2 pkt 5 lit. b KPS, podlegają szkoleniu okresowemu.
Osoby, które nie zostały poddane szkoleniu okresowemu, o którym mowa w §13 ust. 11 KPS, nie wykonują czynności z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego.
Czas trwania szkolenia:
245 minut (tj.4 godziny i 5 minut). Czas trwania szkolenia uzależniony od kategorii osób podlegających szkoleniu. Jednostka lekcyjna wynosi 60 min. i jest oddzielona od następnych przerwą trwającą około 5/10 min.
Organizacja i liczebność grupy szkoleniowej:
Zajęcia zbiorowe/grupowe – max 15 osób
Formy prowadzenia szkolenia:
Zajęcia będą prowadzone w salach szkoleniowych w formie wykładów zgodnie z postanowieniami §18 i §20 KPS. Zajęcia będą koncentrowały się na wykształceniu i udoskonaleniu umiejętności i wiedzy z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego pozostającej w zakresie odpowiedzialności osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień do organizowania ochrony lotnictwa cywilnego w podmiocie prowadzącym działalność lotniczą oraz osób odpowiedzialnych za organizację ochrony lotnictwa cywilnego w podmiocie prowadzącym działalność lotniczą. Do tego celu zostaną wykorzystane prezentacje multimedialne oraz analiza przypadków.
Sposób przeprowadzenia egzaminu kończącego szkolenie – forma zaliczenia zajęć:
Zaliczenie pisemne w formie testowej (test wielokrotnego wyboru) celem zrozumienia wszystkich tematów, o których mowa w szkoleniu, przed dopuszczeniem danej osoby do realizacji zadań z zakresu organizacji ochrony lotnictwa cywilnego w podmiocie prowadzącym działalność lotniczą.
Zgodnie z postanowieniami §30 ust.1 KPS, w celu zaliczenia szkolenia uczestnik powinien uzyskać minimalny wynik 70% możliwych do uzyskania punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi.