RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
Temat Szkolenia:
Szkolenie osób przeszukujących statki powietrzne pod kątem ochrony wg pkt 11.2.3.6 rozp. 1998/2015 oraz §2 pkt 4 KPS
Podmiot organizujący szkolenie:
Safety&Security Training&Consulting
Cel Szkolenia:
- Przygotowanie podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą w zakresie wiedzy teoretycznej i praktycznej wynikającej z przepisów unijnych dotyczących wymagań z zakresu przeszukania statków powietrznych pod kątem ochrony.
- Zdobycie następujących kompetencji:
- znajomość ram prawnych w zakresie przeszukania statków powietrznych pod kątem ochrony;
- znajomość konfiguracji rodzaju (rodzajów) statków powietrznych, które osoba ma przeszukiwać pod kątem ochrony;
- umiejętność rozpoznawania przedmiotów zabronionych;
- umiejętność odpowiedniego reagowania na przypadki wykrycia przedmiotów zabronionych;
- znajomość sposobów ukrywania przedmiotów zabronionych; oraz
- umiejętność przeszukiwania statków powietrznych pod kątem ochrony w stopniu wystarczającym, by, jeśli to możliwe, zapewnić wykrywanie ukrytych przedmiotów zabronionych.
Kategorie osób, dla których szkolenie jest organizowane:
Szkolenie osób przeszukujących statki powietrzne pod katem ochrony wg pkt 11.2.3.6 rozp. 1998/2015 oraz §2 pkt 4 KPS, podlegające akceptacji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w myśl postanowień pkt 11.2.1.3 rozp. 1998/2015 oraz §17 KPS, kierowane jest w szczególności do:
- osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień do przeszukiwania statków powietrznych w celu ochrony lotnictwa cywilnego oraz osób przeszukujących statki powietrzne w celu ochrony lotnictwa cywilnego;
- osób zatrudnionych w podmiotach prowadzących lotniczą działalność gospodarczą w zakresie obsługi naziemnej pasażerów i bagażu (m.in. agent obsługi naziemnej) realizujących na rzecz przewoźnika lotniczego czynności przeszukania statku powietrznego w ramach usługi ochrony statków powietrznych,
- osób zatrudnionych przez zarządzającego lotniskiem realizujących czynności obsługi naziemnej pasażerów i bagażu na rzecz przewoźników lotniczych, w tym także czynności przeszukania statków powietrznych w ramach usługi ochrony statków powietrznych,
- członków załóg latających oraz personelu technicznego (np. mechaników) przewoźnika lotniczego, realizujących czynności przeszukania statków powietrznych,
- znanych dostawców zaopatrzenia portu lotniczego realizujących określone usługi na rzecz przewoźnika lotniczego (np. obsługa techniczna), w tym także czynności przeszukania statków powietrznych,
- pracowników SOL/SUFO realizujących na rzecz przewoźnika lotniczego czynności przeszukania statków powietrznych w ramach usługi ochrony statków powietrznych.
Ww. szkolenie, zgodnie z postanowieniami §13 ust.6 pkt 6 KPS przeprowadza się przed podjęciem pracy na danym stanowisku pracy.
Szkolenie to przeprowadza się w stosunku do osób, które przeszły pozytywnie sprawdzenie przeszłości zgodnie z postanowieniami §32 Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie Krajowego Programu ochrony Lotnictwa Cywilnego, przed przystąpieniem do wykonywania czynności związanych z przeszukiwaniem statków powietrznych pod kątem ochrony, z uwzględnieniem postanowień pkt 11.1.5 rozp. 1998/2015. Zgodnie z postanowieniami §13 ust.11 pkt 2 KPS, osoby, które uzyskały uprawnienie do wykonywania czynności określonych w §13 ust. 1 pkt 10 KPS, w okresach co pięć lat, licząc od dnia ukończenia poprzedniego szkolenia, o którym mowa w §2 pkt 4 KPS, podlegają szkoleniu okresowemu.
Osoby, które nie zostały poddane szkoleniu okresowemu, o którym mowa w §13 ust. 11 KPS, nie wykonują czynności z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego.
Czas trwania szkolenia:
150 minut (tj. 2 godziny i 30 minut). Czas trwania szkolenia uzależniony od kategorii osób podlegających szkoleniu. Jednostka lekcyjna wynosi 60 min. i jest oddzielona od następnych przerwą trwającą około 5/10 min. Ponadto na zakończenie szkolenia przewidziane jest ćwiczenie grupowe podsumowujące szkolenie w formie zajęć praktycznych na danym typie statku powietrznego obsługiwanym przez personel podmiotu prowadzącego działalność lotniczą (np. przewoźnika lotniczego, agenta obsługi naziemnej, itp.).
Organizacja i liczebność grupy szkoleniowej:
Zajęcia zbiorowe/grupowe – max 15/20 osób
Formy prowadzenia szkolenia:
Zajęcia będą prowadzone w salach szkoleniowych w formie wykładów oraz zajęć praktycznych na pokładzie statku powietrznego, zgodnie z postanowieniami §18 i §20 KPS. Zajęcia będą koncentrowały się na wykształceniu i udoskonaleniu umiejętności i wiedzy z zakresu przeszukania statków powietrznych. Do tego celu zostaną wykorzystane prezentacje multimedialne, analiza przypadków oraz ćwiczenia grupowe. Ćwiczenie będzie miało formę zajęć praktycznych, realizowanych z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych (m.in. listy kontrolnej przeszukania statku powietrznego danego typu), wymagających pracy zespołowej, z uwzględnieniem tematyki ww. szkolenia i będzie polegało na praktycznym zweryfikowaniu zakresu zrozumienia wiedzy teoretycznej przekazanej podczas wykładów oraz umiejętności jej praktycznego zastosowania przez osobę szkoloną.
Sposób przeprowadzenia egzaminu kończącego szkolenie – forma zaliczenia zajęć:
Zaliczenie pisemne w formie testowej (test wielokrotnego wyboru) celem zrozumienia wszystkich tematów, o których mowa w szkoleniu, przed dopuszczeniem danej osoby do samodzielnej realizacji zadań z zakresu przeszukania statków powietrznych.
Zgodnie z postanowieniami §30 ust.1 KPS, w celu zaliczenia szkolenia uczestnik powinien uzyskać minimalny wynik 70% możliwych do uzyskania punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi. W przypadku niezaliczenia egzaminu kończącego szkolenie, jego uczestnik powtarza zaliczenie w terminie ustalonym przez prowadzącego szkolenie, jednakże nie później niż w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia poprzedniego egzaminu.
Ponowne dwukrotne niezaliczenie egzaminów szkolenia powoduje:
- konieczność powtórzenia i zaliczenia szkolenia (tj. przystąpienia do egzaminu),
- uniemożliwienie wykonywania zadań związanych z ochroną lotnictwa cywilnego do czasu zaliczenia szkolenia.
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
Temat Szkolenia:
Szkolenie osób zajmujących się ochroną statków powietrznych wg pkt 11.2.3.7 rozp. 1998/2015 oraz §2 pkt 4 KPS
Podmiot organizujący szkolenie:
Safety&Security Training&Consulting
Cel Szkolenia:
- Przygotowanie podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą w zakresie wiedzy teoretycznej i praktycznej wynikającej z przepisów unijnych dotyczących wymagań z zakresu ochrony statków powietrznych.
- Zdobycie następujących kompetencji:
- znajomość sposobów ochrony statku powietrznego i zapobiegania nieupoważnionemu dostępowi do niego;
- znajomość procedur plombowania statku powietrznego, jeżeli ma zastosowanie w przypadku osoby podlegającej szkoleniu;
- znajomość systemów kart identyfikacyjnych używanych w porcie lotniczym;
- znajomość procedur zatrzymywania osób i okoliczności, w których należy zatrzymać osoby lub je zgłaszać; oraz
- znajomość procedur reagowania w sytuacjach zagrożeń.
Kategorie osób, dla których szkolenie jest organizowane:
Szkolenie osób zajmujących się ochroną statków powietrznych wg pkt 11.2.3.7 rozp. 1998/2015 oraz §2 pkt 4 KPS, podlegające akceptacji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w myśl postanowień pkt 11.2.1.3 rozp. 1998/2015 oraz §17 KPS, kierowane jest w szczególności do:
- osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień do ochrony statków powietrznych oraz osób zajmujących się ochroną statków powietrznych;
- osób zatrudnionych w podmiotach prowadzących lotniczą działalność gospodarczą w zakresie obsługi naziemnej pasażerów i bagażu (m.in. agent obsługi naziemnej) realizujących na rzecz przewoźnika lotniczego czynności ochrony statków powietrznych (przeszukanie i/lub zabezpieczenie statku powietrznego),
- osób zatrudnionych przez przewoźnika lotniczego realizujących czynności obsługi naziemnej pasażerów i bagażu w ramach tzw. self handlingu, w tym także czynności ochrony statków powietrznych (przeszukanie i/lub zabezpieczenie statku powietrznego),
- osób zatrudnionych przez zarządzającego lotniskiem realizujących czynności obsługi naziemnej pasażerów i bagażu na rzecz przewoźników lotniczych, w tym także czynności ochrony statków powietrznych (przeszukanie i/lub zabezpieczenie statku powietrznego),
- członków załóg latających oraz personelu technicznego (np. mechaników) przewoźnika lotniczego, realizujących czynności ochrony statków powietrznych (przeszukanie i/lub zabezpieczenie statku powietrznego),
- znanych dostawców zaopatrzenia portu lotniczego realizujących określone usługi na rzecz przewoźnika lotniczego (np. obsługa techniczna), w tym także czynności ochrony statków powietrznych (np. zabezpieczenie statków powietrznych),
- pracowników SOL/SUFO realizujących na rzecz przewoźnika lotniczego czynności ochrony statków powietrznych (przeszukanie i/lub zabezpieczenie statku powietrznego).
Ww. szkolenie, zgodnie z postanowieniami §13 ust.6 pkt 7 KPS przeprowadza się przed podjęciem pracy na danym stanowisku pracy.
Szkolenie to przeprowadza się w stosunku do osób, które przeszły pozytywnie sprawdzenie przeszłości zgodnie z postanowieniami §32 Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie Krajowego Programu ochrony Lotnictwa Cywilnego, przed przystąpieniem do wykonywania czynności związanych z ochroną statków powietrznych, z uwzględnieniem postanowień pkt 11.1.5 rozp. 1998/2015. Zgodnie z postanowieniami §13 ust.11 pkt 2 KPS, osoby, które uzyskały uprawnienie do wykonywania czynności określonych w §13 ust. 1 pkt 11 KPS, w okresach co pięć lat, licząc od dnia ukończenia poprzedniego szkolenia, o którym mowa w §2 pkt 4 KPS, podlegają szkoleniu okresowemu.
Osoby, które nie zostały poddane szkoleniu okresowemu, o którym mowa w §13 ust. 11 KPS, nie wykonują czynności z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego.
Czas trwania szkolenia:
265 minut (tj.4 godzin i 25 minut). Czas trwania szkolenia uzależniony od kategorii osób podlegających szkoleniu. Jednostka lekcyjna wynosi 60 min. i jest oddzielona od następnych przerwą trwającą około 5/10 min.
Organizacja i liczebność grupy szkoleniowej:
Zajęcia zbiorowe/grupowe – max 15/20 osób
Formy prowadzenia szkolenia:
Zajęcia będą prowadzone w salach szkoleniowych w formie wykładów zgodnie z postanowieniami §18 i §20 KPS. Zajęcia będą koncentrowały się na wykształceniu i udoskonaleniu umiejętności i wiedzy z zakresu ochrony statków powietrznych. Do tego celu zostaną wykorzystane prezentacje multimedialne oraz analiza przypadków związanych z ochroną statku powietrznego.
Sposób przeprowadzenia egzaminu kończącego szkolenie – forma zaliczenia zajęć:
Zaliczenie pisemne w formie testowej (test wielokrotnego wyboru) celem zrozumienia wszystkich tematów, o których mowa w szkoleniu, przed dopuszczeniem danej osoby do samodzielnej realizacji zadań z zakresu ochrony statków powietrznych.
Zgodnie z postanowieniami §30 ust.1 KPS, w celu zaliczenia szkolenia uczestnik powinien uzyskać minimalny wynik 70% możliwych do uzyskania punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi. W przypadku niezaliczenia egzaminu kończącego szkolenie, jego uczestnik powtarza zaliczenie w terminie ustalonym przez prowadzącego szkolenie, jednakże nie później niż w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia poprzedniego egzaminu.
Ponowne dwukrotne niezaliczenie egzaminów szkolenia powoduje:
- konieczność powtórzenia i zaliczenia szkolenia (tj. przystąpienia do egzaminu),
- uniemożliwienie wykonywania zadań związanych z ochroną lotnictwa cywilnego do czasu zaliczenia szkolenia.
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
Temat Szkolenia:
Szkolenie osób realizujących procedurę łączenia bagażu rejestrowanego z pasażerem wg pkt 11.2.3.8 rozp. 1998/2015 oraz §2 pkt 4 KPS
Podmiot organizujący szkolenie:
Safety&Security Training&Consulting
Cel Szkolenia:
- Przygotowanie podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą w zakresie wiedzy teoretycznej i praktycznej wynikającej z przepisów unijnych dotyczących wymagań z zakresu procedury łączenia pasażera z bagażem rejestrowanym.
- Zdobycie następujących kompetencji:
- znajomość wcześniejszych aktów bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym, aktów terrorystycznych i bieżących zagrożeń;
- świadomość odpowiednich wymogów prawnych;
- znajomość celów i organizacji ochrony lotnictwa, w tym obowiązków i odpowiedzialności osób stosujących środki kontroli w zakresie ochrony;
- umiejętność odpowiedniego reagowania na przypadki wykrycia przedmiotów zabronionych;
- znajomość procedur reagowania w sytuacjach zagrożeń;
- znajomość wymogów i technik związanych z procedurą łączenia bagażu rejestrowanego z pasażerem; oraz
- znajomość wymogów ochrony materiałów przewoźnika lotniczego stosowanych do przetwarzania informacji o pasażerach i bagażu.
Kategorie osób, dla których szkolenie jest organizowane:
Szkolenie osób realizujących procedurę łączenia bagażu rejestrowanego z pasażerem wg pkt 11.2.3.8 rozp. 1998/2015 oraz §2 pkt 4 KPS, podlegające akceptacji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w myśl postanowień pkt 11.2.1.3 rozp. 1998/2015 oraz §17 KPS, kierowane jest w szczególności do:
- osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień do realizacji procedury łączenia bagażu rejestrowanego z pasażerem oraz osób realizujących procedurę łączenia bagażu rejestrowanego z pasażerem;
- osób zatrudnionych w podmiotach prowadzących lotniczą działalność gospodarczą w zakresie obsługi naziemnej pasażerów i bagażu (m.in. agent obsługi naziemnej),
- osób zatrudnionych przez przewoźnika lotniczego realizujących czynności obsługi naziemnej pasażerów i bagażu w ramach tzw. self handlingu,
- osób zatrudnionych przez zarządzającego lotniskiem realizujących czynności obsługi naziemnej pasażerów i bagażu na rzecz przewoźników lotniczych.
Ww. szkolenie, zgodnie z postanowieniami §13 ust.6 pkt 8 KPS przeprowadza się przed podjęciem pracy na danym stanowisku pracy.
Szkolenie to przeprowadza się w stosunku do osób, które przeszły pozytywnie sprawdzenie przeszłości zgodnie z postanowieniami §32 Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie Krajowego Programu ochrony Lotnictwa Cywilnego, przed przystąpieniem do wykonywania czynności związanych z realizacją procedury łączenia bagażu rejestrowanego z pasażerem, z uwzględnieniem postanowień pkt 11.1.5 rozp. 1998/2015. Zgodnie z postanowieniami §13 ust.11 pkt 2 KPS, osoby, które uzyskały uprawnienie do wykonywania czynności określonych w §13 ust. 1 pkt 12 KPS, w okresach co pięć lat, licząc od dnia ukończenia poprzedniego szkolenia, o którym mowa w §2 pkt 4 KPS, podlegają szkoleniu okresowemu.
Osoby, które nie zostały poddane szkoleniu okresowemu, o którym mowa w §13 ust. 11 KPS, nie wykonują czynności z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego.
Czas trwania szkolenia:
325 minut (tj.5 godzin i 25 minut). Czas trwania szkolenia uzależniony od kategorii osób podlegających szkoleniu. Jednostka lekcyjna wynosi 60 min. i jest oddzielona od następnych przerwą trwającą około 5/10 min.
Organizacja i liczebność grupy szkoleniowej:
Zajęcia zbiorowe/grupowe – max 15/20 osób
Formy prowadzenia szkolenia:
Zajęcia będą prowadzone w salach szkoleniowych w formie wykładów zgodnie z postanowieniami §18 i §20 KPS. Zajęcia będą koncentrowały się na wykształceniu i udoskonaleniu umiejętności i wiedzy z zakresu procedury łączenia pasażera z bagażem rejestrowanym. Do tego celu zostaną wykorzystane prezentacje multimedialne oraz analiza przypadków związanych z ww. zagadnieniem.
Sposób przeprowadzenia egzaminu kończącego szkolenie – forma zaliczenia zajęć:
Zaliczenie pisemne w formie testowej (test wielokrotnego wyboru) celem zrozumienia wszystkich tematów, o których mowa w szkoleniu, przed dopuszczeniem danej osoby do samodzielnej realizacji procedur łączenia pasażerów z bagażem rejestrowanym.
Zgodnie z postanowieniami §30 ust.1 KPS, w celu zaliczenia szkolenia uczestnik powinien uzyskać minimalny wynik 70% możliwych do uzyskania punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi. W przypadku niezaliczenia egzaminu kończącego szkolenie, jego uczestnik powtarza zaliczenie w terminie ustalonym przez prowadzącego szkolenie, jednakże nie później niż w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia złożenia poprzedniego egzaminu.
Ponowne dwukrotne niezaliczenie egzaminów szkolenia powoduje:
- konieczność powtórzenia i zaliczenia szkolenia (tj. przystąpienia do egzaminu),
- uniemożliwienie wykonywania zadań związanych z ochroną lotnictwa cywilnego do czasu zaliczenia szkolenia.
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
Temat Szkolenia:
Szkolenie osób stosujących środki kontroli w zakresie ochrony w odniesieniu do ładunku i poczty inne niż kontrola bezpieczeństwa wg pkt 11.2.3.9 rozp. 1998/2015 oraz §2 pkt 4 KPS
Podmiot organizujący szkolenie:
Safety&Security Training&Consulting
Cel Szkolenia:
- Przygotowanie podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą w zakresie wiedzy teoretycznej i praktycznej wynikającej z przepisów unijnych dotyczących wymagań stawianych zarejestrowanym agentom, znanym nadawcom i uznanym nadawcom przesyłek przeznaczonych do transportu lotniczego
- Przekazanie uczestnikom wiedzy na temat obowiązujących międzynarodowych praktyk z zakresu ochrony ładunków oraz poczty
- Przybliżenie uczestnikom sposobów oraz metod kontroli bezpieczeństwa ładunków i poczty, z uwzględnieniem elementów pozytywnych i negatywnych takiej kontroli, w tym również wskazanie problemów, z jakimi można mieć do czynienia podczas czynności obsługi ładunków towarowych i jak je rozwiązywać
- Zdobycie następujących kompetencji:
- znajomość wcześniejszych aktów bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym, aktów terrorystycznych i bieżących zagrożeń;
- świadomość odpowiednich wymogów prawnych;
- znajomość celów i organizacji ochrony lotnictwa, w tym obowiązków i odpowiedzialności osób stosujących środki kontroli w zakresie ochrony w łańcuchu dostaw;
- znajomość procedur zatrzymywania osób i okoliczności, w których należy zatrzymać osoby lub je zgłaszać;
- znajomość procedur zgłaszania;
- umiejętność rozpoznawania przedmiotów zabronionych;
- umiejętność odpowiedniego reagowania na przypadki wykrycia przedmiotów zabronionych;
- znajomość sposobów ukrywania przedmiotów zabronionych;
- znajomość wymogów dotyczących zabezpieczenia ładunku i poczty; oraz
- znajomość wymogów przewozowych, w stosownych przypadkach.
Kategorie osób, dla których szkolenie jest organizowane:
Szkolenie osób stosujących środki kontroli w zakresie ochrony w odniesieniu do ładunku i poczty inne niż kontrola bezpieczeństwa wg pkt 11.2.3.9 rozp. 1998/2015 oraz §2 pkt 4 KPS, podlegające akceptacji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w myśl postanowień pkt 11.2.1.3 rozp. 1998/2015 oraz §17 KPS, kierowane jest w szczególności do:
- osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień do stosowania środków kontroli w zakresie ochrony ładunku lub poczty innych niż kontrola bezpieczeństwa lub uzyskania dostępu do identyfikowalnego ładunku lotniczego albo identyfikowalnej poczty lotniczej,
- osób stosujących środki kontroli w zakresie ochrony ładunku lub poczty inne niż kontrola bezpieczeństwa lub mających dostęp do identyfikowalnego ładunku lotniczego albo identyfikowalnej poczty lotniczej,
- osób zatrudnionych w podmiotach prowadzących lotniczą działalność gospodarczą w zakresie obsługi naziemnej ładunków oraz poczty (m.in. agent obsługi naziemnej, przewoźnik lotniczy, zarządzający lotniskiem, itp.)
- osób zatrudnionych w podmiotach wyznaczonych, jako zarejestrowani agenci, znani nadawcy lub uznani nadawcy,
- osób zatrudnionych w podmiotach prowadzących działalność transportową na podstawie Deklaracji zobowiązań przewoźnika.
Ww. szkolenie, zgodnie z postanowieniami §13 ust.6 pkt 9 KPS przeprowadza się przed podjęciem pracy na danym stanowisku pracy.
Szkolenie to przeprowadza się w stosunku do osób, które przeszły pozytywnie sprawdzenie przeszłości zgodnie z postanowieniami §32 Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie Krajowego Programu ochrony Lotnictwa Cywilnego, przed przystąpieniem do wykonywania czynności związanych z dostępem do identyfikowalnego ładunku lotniczego i/lub poczty lotniczej, z uwzględnieniem postanowień pkt 11.1.5 rozp. 1998/2015. Zgodnie z postanowieniami §13 ust.11 pkt 2 KPS, osoby, które uzyskały uprawnienie do wykonywania czynności określonych w §13 ust. 1 pkt 13 KPS, w okresach co pięć lat, licząc od dnia ukończenia poprzedniego szkolenia, o którym mowa w §2 pkt 4 KPS, podlegają szkoleniu okresowemu.
Osoby, które nie zostały poddane szkoleniu okresowemu, o którym mowa w §13 ust. 11 KPS, nie wykonują czynności z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego.
Czas trwania szkolenia:
275 minut (tj. 4 godziny i 35 minut). Czas trwania szkolenia uzależniony od kategorii osób podlegających szkoleniu. Jednostka lekcyjna wynosi 60 min. i jest oddzielona od następnych przerwą trwającą około 5/10 min.
Organizacja i liczebność grupy szkoleniowej:
Zajęcia zbiorowe/grupowe – max 15/20 osób
Formy prowadzenia szkolenia:
Zajęcia będą prowadzone w salach szkoleniowych w formie wykładów zgodnie z postanowieniami §18 i §20 KPS. Zajęcia będą koncentrowały się na wykształceniu i udoskonaleniu umiejętności i wiedzy z zakresu ochrony ładunku i poczty w lotnictwie cywilnym. Do tego celu zostaną wykorzystane prezentacje multimedialne oraz analiza przypadków związanych z obsługą ładunków lotniczych.
Sposób przeprowadzenia egzaminu kończącego szkolenie – forma zaliczenia zajęć:
Zaliczenie pisemne w formie testowej (test wielokrotnego wyboru) celem zrozumienia wszystkich tematów, o których mowa w szkoleniu, przed dopuszczeniem danej osoby do samodzielnej realizacji środków kontroli w zakresie ochrony ładunku i poczty.
Zgodnie z postanowieniami §30 ust.1 KPS, w celu zaliczenia szkolenia uczestnik powinien uzyskać minimalny wynik 70% możliwych do uzyskania punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi. W przypadku niezaliczenia egzaminu kończącego szkolenie, jego uczestnik powtarza zaliczenie w terminie ustalonym przez prowadzącego szkolenie, jednakże nie później niż w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia złożenia poprzedniego egzaminu.
Ponowne dwukrotne niezaliczenie egzaminów szkolenia powoduje:
- konieczność powtórzenia i zaliczenia szkolenia (tj. przystąpienia do egzaminu),
- uniemożliwienie wykonywania zadań związanych z ochroną lotnictwa cywilnego do czasu zaliczenia szkolenia.
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
Temat Szkolenia:
Szkolenie osób stosujących środki kontroli w zakresie ochrony poczty i materiałów przewoźnika lotniczego, zaopatrzenia pokładowego i zaopatrzenia portu lotniczego inne niż kontrola bezpieczeństwa wg pkt 11.2.3.10 rozp. 1998/2015 oraz §2 pkt 4 KPS
Podmiot organizujący szkolenie:
Safety&Security Training&Consulting
Cel Szkolenia:
- Przygotowanie podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą w zakresie wiedzy teoretycznej i praktycznej wynikającej z przepisów unijnych dotyczących wymagań stawianych zarejestrowanym i znanym dostawcom zaopatrzenia pokładowego, znanym dostawcom zaopatrzenia portu lotniczego oraz podmiotom odpowiedzialnym za obsługę poczty i materiałów przewoźnika lotniczego
- Przekazanie uczestnikom wiedzy na temat obowiązujących międzynarodowych praktyk z zakresu ochrony poczty i materiałów przewoźnika lotniczego, zaopatrzenia pokładowego oraz zaopatrzenia portu lotniczego
- Zdobycie następujących kompetencji:
- znajomość wcześniejszych aktów bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym, aktów terrorystycznych i bieżących zagrożeń;
- świadomość odpowiednich wymogów prawnych;
- znajomość celów i organizacji ochrony lotnictwa, w tym obowiązków i odpowiedzialności osób stosujących środki kontroli w zakresie ochrony;
- znajomość procedur zatrzymywania osób i okoliczności, w których należy zatrzymywać osoby lub je zgłaszać;
- znajomość procedur zgłaszania;
- umiejętność rozpoznawania przedmiotów zabronionych;
- umiejętność odpowiedniego reagowania na przypadki wykrycia przedmiotów zabronionych;
- znajomość sposobów ukrywania przedmiotów zabronionych;
- znajomość wymogów dotyczących zabezpieczenia poczty i materiałów przewoźnika lotniczego, zaopatrzenia pokładowego i zaopatrzenia portu lotniczego, w stosownych przypadkach; oraz
- znajomość wymogów przewozowych, w stosownych przypadkach.
Kategorie osób, dla których szkolenie jest organizowane:
Szkolenie osób stosujących środki kontroli w zakresie ochrony poczty i materiałów przewoźnika lotniczego, zaopatrzenia pokładowego i zaopatrzenia portu lotniczego inne niż kontrola bezpieczeństwa wg pkt 11.2.3.10 rozp. 1998/2015 oraz §2 pkt 4 KPS, podlegające akceptacji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w myśl postanowień pkt 11.2.1.3 rozp. 1998/2015 oraz §17 KPS, kierowane jest w szczególności do:
- osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień do stosowania środków kontroli w zakresie ochrony poczty i materiałów przewoźnika lotniczego, zaopatrzenia pokładowego i zaopatrzenia portu lotniczego innych niż kontrola bezpieczeństwa oraz osób stosujących środki kontroli w zakresie ochrony poczty i materiałów przewoźnika lotniczego, zaopatrzenia pokładowego i zaopatrzenia portu lotniczego innych niż kontrola bezpieczeństwa,
- osób zatrudnionych u przewoźnika lotniczego oraz w podmiotach wyznaczonych, jako zarejestrowani dostawcy lub znani dostawcy zaopatrzenia pokładowego, stosujących środki kontroli w zakresie ochrony wobec zaopatrzenia pokładowego,
- osób zatrudnionych w podmiotach wyznaczonych, jako znani dostawcy zaopatrzenia portu lotniczego, stosujących środki kontroli w zakresie ochrony wobec zaopatrzenia portu lotniczego,
- osób zatrudnionych przez zarządzającego portem lotniczym dostarczającego zaopatrzenie portu lotniczego do stref zastrzeżonych lotniska, stosujących środki kontroli w zakresie ochrony wobec zaopatrzenia portu lotniczego,
- osób zatrudnionych przez przewoźnika lotniczego lub inne podmioty obsługi naziemnej lub prowadzące lotniczą działalność gospodarczą (np. agent obsługi naziemnej, podmiot realizujący obsługę techniczną statków powietrznych, itp.) stosujących środki kontroli w zakresie ochrony wobec poczty i materiałów przewoźnika lotniczego.
Ww. szkolenie, zgodnie z postanowieniami §13 ust.6 pkt 10 KPS przeprowadza się przed podjęciem pracy na danym stanowisku pracy.
Szkolenie to przeprowadza się w stosunku do osób, które przeszły pozytywnie sprawdzenie przeszłości zgodnie z postanowieniami §32 Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie Krajowego Programu ochrony Lotnictwa Cywilnego, przed przystąpieniem do wykonywania czynności związanych z dostępem do identyfikowalnego zaopatrzenia pokładowego, zaopatrzenia portu lotniczego, poczty i materiałów przewoźnika lotniczego, z uwzględnieniem postanowień pkt 11.1.5 rozp. 1998/2015. Zgodnie z postanowieniami §13 ust.11 pkt 2 KPS, osoby, które uzyskały uprawnienie do wykonywania czynności określonych w §13 ust. 1 pkt 13 KPS, w okresach co pięć lat, licząc od dnia ukończenia poprzedniego szkolenia, o którym mowa w §2 pkt 4 KPS, podlegają szkoleniu okresowemu.
Osoby, które nie zostały poddane szkoleniu okresowemu, o którym mowa w §13 ust. 11 KPS, nie wykonują czynności z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego.
Czas trwania szkolenia:
210 minut (tj.3 godziny i 30 minut). Czas trwania szkolenia uzależniony od kategorii osób podlegających szkoleniu. Jednostka lekcyjna wynosi 60 min. i jest oddzielona od następnych przerwą trwającą około 5/10 min.
Organizacja i liczebność grupy szkoleniowej:
Zajęcia zbiorowe/grupowe – max 15/20 osób
Formy prowadzenia szkolenia:
Zajęcia będą prowadzone w salach szkoleniowych w formie wykładów zgodnie z postanowieniami §18 i §20 KPS. Zajęcia będą koncentrowały się na wykształceniu i udoskonaleniu umiejętności i wiedzy z zakresu ochrony poczty i materiałów przewoźnika lotniczego, zaopatrzenia pokładowego i zaopatrzenia portu lotniczego. Do tego celu zostaną wykorzystane prezentacje multimedialne oraz analiza przypadków związanych z obsługą poczty i materiałów przewoźnika lotniczego, zaopatrzenia pokładowego i zaopatrzenia portu lotniczego.
Sposób przeprowadzenia egzaminu kończącego szkolenie – forma zaliczenia zajęć:
Zaliczenie pisemne w formie testowej (test wielokrotnego wyboru) celem zrozumienia wszystkich tematów, o których mowa w szkoleniu, przed dopuszczeniem danej osoby do samodzielnej realizacji środków kontroli w zakresie ochrony poczty i materiałów przewoźnika lotniczego, zaopatrzenia pokładowego i zaopatrzenia portu lotniczego.
Zgodnie z postanowieniami §30 ust.1 KPS, w celu zaliczenia szkolenia uczestnik powinien uzyskać minimalny wynik 70% możliwych do uzyskania punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi. W przypadku niezaliczenia egzaminu kończącego szkolenie, jego uczestnik powtarza zaliczenie w terminie ustalonym przez prowadzącego szkolenie, jednakże nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia poprzedniego egzaminu.
Ponowne dwukrotne niezaliczenie egzaminów szkolenia powoduje:
- konieczność powtórzenia i zaliczenia szkolenia (tj. przystąpienia do egzaminu),
- uniemożliwienie wykonywania zadań związanych z ochroną lotnictwa cywilnego do czasu zaliczenia szkolenia.